Koekjes/ Kookboeken reviews

Review Koekjesbijbel – Rutger van den Broek

Koekjesbijbel review

In het kort: de koekjesbijbel

Zondag staat bekend als bakdag. Mensen hebben de tijd om de keuken in te duiken om iets lekkers te gaan bakken, maar vaak rijst de vraag: wat gaat er gebakken worden? Met maar liefst 170 koekjesrecepten zal de Koekjesbijbel voor voldoende inspiratie geven om antwoord te geven op deze vraag.

Inhoud

Het thema van het boek is koekjes. Dit betekent dat het boek volstaat met koekjesrecepten, ongeveer 170 stuks. Het boek is ingedeeld in 13 hoofdstukken, waarbij de eerste twee hoofdstukken gewijd zijn aan how-to’s en basisrecepten. De andere 11 hoofdstukken zijn ingedeeld op het type koekjes, zoals: brosse-, chewy-, amandel-, en hartige koekjes. Het boek bevat niet enkele zoete koekjes, maar denkt ook out-of-the-box met hartige koekjes.

Foto’s, illustraties en vormgeving

Het grote pluspunt van dit boek is dat er bij elk recept een foto te vinden is. Zo weet je precies wat je gaat maken en hoe het er uit ziet. Het zijn duidelijke, heldere foto’s die als kleurpalet veelal natuurtinten hebben. De vormgeving van de Koekjesbijbel is zoals we gewend zijn van eerder boeken uit de -bijbel serie: witte bladzijdes met een duidelijk kleurthema (zwart, wit, bruin). Elk recept staat bondig uitlegt, maar met voldoende informatie om het koekje te kunnen maken.

Originaliteit

Mensen met bakboeken in huis zullen het beamen: de meeste bakboeken bevatten voornamelijk taartrecepten. Af en toe komt er een koekjesrecept voorbij, maar erg origineel zijn de recepten niet. Met een bakboek dat enkel koekjesrecepten bevat, is dit boek van Rutger van den Broek de enige in zijn soort. Kijk eens bij de boekhandel, en al snel zal je concluderen dat er geen koekjesboek bestaat zoals de Koekjesbijbel. Daar waar andere bakboeken niet verder gaan dan standaard koekjesrecepten zoals chocolate chip cookies en zandkoekjes, bevat dit boek vele originele recepten.

Het boek bevat veel recepten voor koekjes die je in de supermarkt kan vinden: lange vingers, bitterkoekjes, bokkenpootjes, mergpijpjes en ga zo maar door. Dit zijn vaak koeken die mensen graag eten, maar die niet vaak te vinden zijn in bakboeken. Wat dat betreft een dikke props voor dit boek, aan inspiratie geen gebrek! Daarnaast zijn er recepten voor moderne koeken en smaakcombinaties. Denk hierbij aan: sesamkletskoppen, matchakoekjes met witte chocolade en panellets met pijnboompitten. Wat mij betreft is dit koekjesboek een goede combinatie recepten van zowel ‘oude’ als moderne recepten.

De koekjesbijbel

Favoriete recepten

• Jan Hagel – mijn eerste gebakken koekjes smaakte heerlijk!
  • Stroopwafels – deze staat al langere tijd heel hoog op ‘to-bake’ lijst; de ijzerwafel is in ieder geval al in huis
  • Jodenkoeken – yes, één van mijn lievelingskoekjes die ik nu helemaal zelf kan maken
  • Gelukskoekjes – hoe leuk om deze te maken met Oud & Nieuw

Eindoordeel review Koekjesbijbel – Rutger van den Broek

Tijdens het doorbladeren van dit bakboek zal er geregeld een ‘ohja, dit koekje bestaat ook nog’-moment zijn. Het boek laat zien dat bakken niet per se gepaard gaat met lange ingrediëntenlijsten, maar toch kan zorgen voor een heerlijk resultaat. De koekjesbijbel geeft iedere bakker voldoende inspiratie om de komende maanden weer volop ‘aan de bak’ te gaan, voor zowel de beginneling als de meer ervaren thuisbakker.

Eerder uit deze serie verscheen onder andere de broodbijbel. Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om koekjes te bakken? Maak dan eens gebarsten chocoladekoekjes of kerstkoekjes. Yummie!

Het kookboek is beschikbaar gesteld door de uitgeverij. Dit heeft geen invloed gehad op mijn uiteindelijke review.

You Might Also Like